![]() Заглавная страница Избранные статьи Случайная статья Познавательные статьи Новые добавления Обратная связь КАТЕГОРИИ: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ТОП 10 на сайте Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрацииТехника нижней прямой подачи мяча. Франко-прусская война (причины и последствия) Организация работы процедурного кабинета Смысловое и механическое запоминание, их место и роль в усвоении знаний Коммуникативные барьеры и пути их преодоления Обработка изделий медицинского назначения многократного применения Образцы текста публицистического стиля Четыре типа изменения баланса Задачи с ответами для Всероссийской олимпиады по праву ![]() Мы поможем в написании ваших работ! ЗНАЕТЕ ЛИ ВЫ?
Влияние общества на человека
Приготовление дезинфицирующих растворов различной концентрации Практические работы по географии для 6 класса Организация работы процедурного кабинета Изменения в неживой природе осенью Уборка процедурного кабинета Сольфеджио. Все правила по сольфеджио Балочные системы. Определение реакций опор и моментов защемления |
Мілетська школа: у пошуках першоелементів світу і душі
Античні філософи прагнули відшукати причину всіх явищ, що привертали до себе увагу. Поступово серед них формується уявлення про співвідношення великого світу природи (макрокосмосу) і малого людського світу (мікрокосмосу).
Виділення саме названих конкретних речовин як втілення "першоречовини" світу, а отже і душі, не є випадковим. Так, Фалес визнавав першопочатком те, що є максимально наближеним до природного буття і водночас могло б бути зображене гранично відстороненим, зі значною мірою абстракції – воду. Фалесу приписують такі висловлювання: “насіння і зерна всього існуючого мають вологу природу”, “висихання всього є смерть”. Таким чином, за Фалесом, життя пов’язане з вологою, а волога передбачає наявність води, тому все походить з води, знаходить своє життя у воді і закінчується в ній.
Але вода Фалеса не з ряду фізико-хімічних елементів, не та, що ми п’ємо (це лише один з її станів). Це першооснова – рідка сутністність, з якої витікає все суще і у яку все повертається, але яка сама залишається незмінною попри всі перетворення. Фалесова вода співставлялась з божественним началом. "Найстарше з усіх речей, – говорив філософ, – Бог, бо він не народжений". Саме тому він – основа всього. Коли Фалес стверджував, що "все сповнене богів", він, можливо, підкреслював, що все насичене першопочатком.
Вже сама думка, що речі, які ми бачимо, в дійсності складаються з якоїсь іншої матерії, аніж та, яку ми бачимо нашими очима та сприймаємо іншими органами чуття, робить його твердження першим кроком до серйозної постави одної з основних філософічних проблем, проблеми "субстанції", себто "первісної матерії", з якої складеться все.
Саме вода своїми наочними перетвореннями на лід або пару вказує на можливість нескінченної кількості метаморфоз.
Про Фалеса розповідають, що він також вважав душу деяким рушійним началом. Магніт, на його думку, має душу саме тому, що приводить у рух залізо. Тече вода в ріках, рухаються світила на небі, котиться камінь з гори. Це дає підставу Фалесу вважати, що душа є і в неодухотворених предметах, якщо спостерігати переміни, що трапляються, зокрема, з янтарем і магнітом. Янтар і магніт мають властивість приводити інші речі в рух, ніби наділяти їх душею.
За дальшими відомостями Анаксімен хотів пояснити також спосіб, яким один елемент перетворюється в другий, – це відбувається шляхом "згущення" та "розрідження". Конденсуючись, повітря охолоджується та перетворюється на воду, потім на землю; ослаблюючись і розширюючись, воно нагрівається і стає вогнем. Кількісні зміни початкової реальності породжують таким чином все інше. З процесами "ущільнення" і "розрідження" вводиться принцип динамічної причини, про яку не було мови у Фалеса.
Апейрон у Анаксімандра виступає як божественне начало, бо воно безсмертне і не може бути зруйноване. Всупереч міфологічному і космогонічному світоглядам, у яких найперші боги також є безсмертними, космологічний напрямок мислення Анаксімандра визнає першопочаток вічним, бо не тільки не має завершення, але й не має початку. У нього Бог – першопричина, а Боги стають світами, універсамами, яких безліч, і вони циклічно виникають і гинуть.
Світ Анаксімандра побудований на симетрії. Він виникає завдяки виокремленню з первинного одвічного апейрону серії контрастів (протилежностей) – теплого і холодного, світла і темряви, сухого і вологого, – які прагнуть перемогти одна одну. Чергування протилежностей є "несправедливість" (народитися для кожної з протилежностей означало протиставити себе іншій). Але оскільки світ народжується з розколу на протилежності, то на початку виступає несправедливість, яка має спокутувати себе смертю (кінцем) того ж світу, який потім народжується знову у ряду певних циклів безкінечного часу, виступаючого у ролі судді (вказує межу кожному зі вступаючих у протидію начал, обмежуючи панування одного на користь іншого, і навпаки). Отже, повстання окремих речей є ніби якимось їх "гріхом" проти "необмеженого" – повставши, вони нищать одна одну й зникають, гинуть, впливаючи знову в ту первісну субстанцію, з якої повстали. Погляд Анаксімандра можемо з повним правом назвати "трагічним".
Ось як виглядає ґенеза космосу. В якийсь момент вічності виникли перші дві протилежності: холодне і гаряче. Холодне у своїй первісній природі було рідким. Частково трансформоване гарячим (вогнем), воно утворює повітря, периферійні сфери. Вогняна сфера потроюється, народжуючи сонце, місяць і зірки. Рідкий елемент збирається у земних западинах, утворюючи моря. Земля нагадує рівновіддалений від усіх інших рухомих небесних тіл непорушний циліндр. З рідкого елемента під дією сонця народжуються перші організми, елементарні структури, з яких мало-помалу розвиваються тварини більш складні. На думку Анаксімандра, перші живі істоти, включаючи й людей, зародилися в нагрітім сонцем мулі й мали рибоподібну форму.
|
||||||
Последнее изменение этой страницы: 2016-07-11; просмотров: 496; Нарушение авторского права страницы; Мы поможем в написании вашей работы! infopedia.su Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав. Обратная связь - 3.22.242.118 (0.006 с.) |